Case: Onni Päivänen jälkituotanto

Kappale: Sweet Friend
Esittäjä: Onni Päivänen, feat. Elias Koivulehto, Ella Von Weissenberg
Säveltäjä: Onni Päivänen
Julkaisuvuosi: 2020

Sweet Friend on rock/pop kappale, jossa haettiin 70-luvun rokin fiilistä modernilla vivahteella.

Koko projekti lähti Onnin yhteydenotosta kun hän kyseli lähtisinkö auttamaan häntä kappaleen kanssa. Viestin mukana oli demo ja heti ensimmäisellä kuuntelukerralla tiesin, että kappaleessa on erityinen raaka tunnelma, joka on pakko säilyttää. Biisi oli hyvä ja mukavan erilainen, joten vastasin, että todellakin lähdetään työstämään! Toiveissa oli, että kappaletta modernisoidaan, mutta pidetään silti vähän vanhan liiton pop-rokin kuuloisena.

Kappaleen työstäminen

Kun saimme sovittua kappaleen budjetin, Onni lähetti raidat ja aloitin työstämisen. Kappaleen sovitus ja instrumentaatio olivat todella hyviä. Näihin ei tarvinnut kajota kuin kevyen edittikynän kera ja viedä niitä soundillisesti eteenpäin. Varsinaiset ongelmat olivat rytmiosaston puolella, jotka vaativat isompaa työtä.

Rytmiosion ongelmat ratkottiin luomalla ns. valerumpuraitoja eli ylämikkien (overhead) avulla kappaleeseen rakennettiin tomiraitoja, lisättiin huonesoundia ja kerrostettiin basariin sekä virveliin sampleja. Pelkästään jo nämä toimenpiteet muuttivat biisin luonnetta reilusti parempaan suuntaan. Lisänä kappaleeseen tehtiin vähän liikettä lisäämällä perkussioita. 

Varsinaisen editoinnin kanssa päätimme olla varovaisia, sillä liika editointi olisi vienyt kappaleen alkuperäistä fiilistä todennäköisesti vain huonompaan suuntaan. Tämä tarkoitti sitä, että mitään instrumentteja ei voitu editoida klikkiraitaan kiinni vaan kaikki piti tehdä korvalla. Jos jokin asia pisti korvaan, niin tämä korjattiin. Muun muassa rumpujen rajumpi editointi jouduttiin tekemään kimpassa bassoraidan kanssa.

Taustojen muokkauksen lisäksi kappaleeseen äänitettiin hieman lisää lauluja, jotta saimme luotua vähän isompaa laulutuotantoa.

Onni kommentoi itse lopputulosta seuraavasti;

Heikki tarjosi erittäin ammattitaitoisen tuotanto-, miksaus- ja masterointipalvelun. Olin äänittänyt biisin pohjaraidat kotona ja tarvitsin apua soundien hiomisessa ja jälkituotannossa. Mulla oli aika tarkat toiveet biisini tuotannon monien yksityiskohtien suhteen, joita Heikki kuunteli ja toteutti uskollisesti, mutta huomautti myös aina, jos jonkin kohdan voisi tehdä paremmin. Laulutuotannossa tehtiin paljon lisäraitoja, jotta dynamiikka korostuisi oikealla tavalla, ja näistä saaduista ohjeista tulee olemaan paljon hyötyä ihan omissakin tuotannoissa. Mulla oli ensin epäilykseni täysin etänä tehtävästä jälkituotannosta, mutta nyt uskon että lopputulos on paras mitä kotistudiovarustuksellani olisi tällä budjetilla voinut saada aikaan.

Onni Päivänen

Olisiko jotain voitu tehdä paremmin?

Tähän on hyvin vaikea sanoa. Tavallaan kappaletta oltaisiin voitu lähteä tuottamaan täysin uudestaan ja äänittämään instrumentit paremmin. Tämän lähestymisen ongelma olisi kuitenkin ollut se, että emme välttämättä olisi saavuttanut parannusta vaan olisimme tehneet kappaleesta vain erilaisen. Samassa yhteydessä moninkertaistaen kappaleen kustannuksen. Uudelleen äänittäminen ja laajempi tuottaminen olisi kieltämättä vienyt kappaletta selvästi modernimpaan suuntaan, mutta samalla koko kappaleen sielu olisi saattanut muuttua liiaksi. Moni sanoo, että ensimmäinen demo on aina paras kun siinä on sitä jotain ja tämän biisin kanssa se on pyritty säilyttämään!

Kuuntele ennen ja jälkeen

Ennen käsittelyä

Käsittelyn jälkeen

Tehdäänkö biisistäsi hitti ?