Kotistudion rakentaminen vuonna 2021​

Mitä kaikkea tarvitset?

Heti ensimmäisenä sinun täytyy kysyä itseltäsi mitä kaikkea haluat tehdä? Tämä vaikuttaa vaaditun kaluston ja tason määrään. On täysin eri asia äänittää kokonaista bändiä kuin tehdä omia koneellisia demoja, jossa riittää miltein pelkkä kannettava tietokone sekä sovellus.

Kysy itseltäsi nämä kysymykset:

Kun tavoitteet ovat selvillä voit alkaa selvittämään laitteistoa toiminnan aloittamiseksi. Riippumatta budjetista tarvitset jonkin asteisen tietokoneen (Windows tai MacOS käyttöjärjestelmällä) sekä musiikintekosovelluksen (näistä lisää myöhemmin).

Äänikortit (Audio Interface)

Ensimmäinen asia mitä tarvitset on äänikortti. Äänikortti muuntaa tallennetun äänen tietokoneelle ymmärrettävään muotoon ja sitä kautta käytössä olevaan sovellukseen. Tämä on vähän kuin palikka, joka tulee mikin ja tietokoneen väliin.

Äänikortin hinta koostuu etuasteiden ja muuntajien laadukkuudesta sekä samanaikaisesti käytössä olevien kanavien määrästä (Input/Output). Hinta nousee kun komponenttien laatu tai kanavien määrä kasvaa.

Alle 100€

Tämä on budjettina on niin alhainen, että en edes suosittele kamalasti muita kuin pienintä Focusriten äänikorttia. Tämä osuu juuri alle 100€ hintaluokan ja on oikeasti toimiva laite. Kyseisellä laitteella saat äänitettyä yhtä instrumenttia tai omaa laulua jo hyvinkin pätevällä laadulla.

Focusrite Scarlett Solo 3rd Gen
https://www.thomann.de/fi/focusrite_scarlett_solo_3rd_gen.htm

100 - 500ish€

Kun puhutaan jo satasista vaihtoehdot lisääntyvät jo rutkasti. Tähän hintaan ei aivan saa ammattikäytössä suosittuja äänikortteja, mutta laadullisesti tämän hintaluokan äänikortit eivät häviä kovinkaan paljoa. Hyviä brändejä ovat esimerkiksi FocusriteAudientSSL ja Steinberg. Äänikortti kannattaa valita sen mukaan kuinka monta sisään ja- ulostuloa tarvitset eli kuinka montaa kanavaa haluat äänittää samanaikaisesti.

Lähempänä 500€ hintaluokkaa joukkioon tulee myös vaihtoehtoja, joilla pystyt äänittämään esimerkiksi rumpuja eli sisääntulevien kanavien määrä on 8 tai enemmän.

Pikkukortit

Focusrite Scarlett 2i2 3rd Gen
https://www.thomann.de/fi/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm

Steinberg UR22C
https://www.thomann.de/fi/steinberg_ur22c.htm

EVO 8
https://www.thomann.de/fi/evo_8.htm

SSL 2
https://www.thomann.de/fi/ssl_2.htm

Audient iD14
https://www.thomann.de/fi/audient_id14.htm

Isommat äänikortit

Tascam US-20×20
https://www.thomann.de/fi/tascam_us_20x20.htm

Focusrite Scarlett 18i20 3rd Gen
https://www.thomann.de/fi/focusrite_scarlett_18i20_3rd_gen.htm

500€ ja ylöspäin

Tässä hintaluokassa pystymme puhumaan jo ammattikorteista. Hintaluokka on hyvin lavea ja voit laittaa äänikorttiin (tai tarkemmin sanottuna AD/DA -muuntajiin) kymmeniä tuhansia euroja, mutta pienemmät ratkaisut lähtevät noin 500€ luokasta. Brändeinä joukkoon tulee valmistajia kuten RME (oma suosikki), Universal Audio ja Antelope.

Pikkukortit

RME Babyface Pro FS
https://www.thomann.de/fi/rme_babyface_pro_fs.htm

Universal Audio Apollo Solo USB
https://www.thomann.de/fi/universal_audio_apollo_solo_usb.htm

Isommat äänikortit

RME Fireface UCX
https://www.thomann.de/fi/rme_fireface_ucx.htm

RME Fireface UFX+
https://www.thomann.de/fi/rme_fireface_ufx_2.htm

Steinberg UR816C
https://www.thomann.de/fi/steinberg_ur816c.htm

Steinberg AXR4U
https://www.thomann.de/fi/steinberg_axr4u.htm

Antelope Orion Studio Synergy Core
https://www.thomann.de/fi/antelope_orion_studio_synergy_core.htm

Thunderbolt äänikortit

Universal Audio Apollo Twin MKII Duo
https://www.thomann.de/fi/universal_audio_apollo_twin_mkii_duo.htm

Universal Audio Apollo x16
https://www.thomann.de/fi/universal_audio_apollo_x16.htm

Mikki

Hyviä vaihtoehtoja mikiksi on todella paljon, joten kokoan tähän vain muutaman. Pari perus juttua ja termistöä kuitenkin mikkien toiminnasta. Huomioi, että tämä käsittelee mikkejä pitkälle laulajan näkökulmasta.

Lue vinkkejä laulujen tuotantoon ja äänittämiseen täältä.

Dynaaminen vs kondensaattori

Jos tarkoituksenasi on äänittää lauluja, niin törmäät 100% varmuudella enemmän kondensaattori -mikrofoneihin. Kondensaattori -mikit ovat herkempiä, toistavat ylätaajuuksia kirkkaammin sekä tarkemmin (mikki kuulee jokaisen itikan pierun) ja antavat monesti oletuksena valmiimpaa laulusoundia. Projektistudioissa ja kotistudiossa herkkyys tuo kuitenkin myös huonoja puolia. Koska mikki on herkempi, se ottaa myös huoneen ääntä enemmän ja, jos huonetta ei ole akustoitu asiallisesti, tämä ei ole toivottua. Kondensaattorimikki ei myöskään monesti siedä käsittelyä äänityksen aikana. Huoneen ääntä pystytään minimoimaan erilaisia suojilla, kevyellä akustoinnilla ja älykkäällä mikin sijoittelulla. Dynaaminen mikrofoni on sitten vähän erilainen eläin. Se ei ota huoneen ääntä niin voimakkaasti ja ei ole niin herkkä kosketukselle äänityksen aikana. Jos tila on huonosti akustoitu, dynaaminen mikrofoni voi jopa tuottaa parempaa ääntä kuin kondensaattori, koska huoneen ääntä on pystytty mimimoimaan.

Mikkien suuntakuviot

Mikkien suuntakuvioista on tärkeä tietää perusteet, sillä tämä vaikuttaa siihen miten sinun mikki nappaa ääntä. Suuntakuvioita voi käyttää myös hyödyksi, jos haluaa minimoida esimerkiksi ympärillä olevaa mölyä. Tiesitkö, että kardioidi-mikrofoni (eli sydän) ei teoriassa kuule sen takapuolelta yhtään mitään? Todellisuudessa huoneen heijastuksista johtuen tämä ei pidä täysin paikkaansa, mutta ääni on kuitenkin selvästi vaimeampi jos se tulee suoraan mikrofonin takaata. Pystymme hyödyntämään tätä efektiä, jos haluamme sulkea pois mahdollisia ei-haluttuja ääniä. Esimerkiksi, jos sinun tietokoneen tuulettimet ovat äänekkäät, aseta mikin takapuoli osoittamaan tietokonetta. Tai jos ulkoa tulee herkästi taustamölyä, aseta mikin takapuoli ikkunaa kohti.

Kuva: https://www.shure.com/es-CO/desempeno-y-produccion/louder/microphone-directionality-polar-pattern-basics

Kardioidi (cardioid) = yleisin suuntakuvio. Ottaa äänen pitkälti vain edestä ja jonkin verran sivuilta. Lähtökohtaisesti suositus lauluja äänittäessä.

8-kuvio (figure-of-eight) = näitä näkee harvemmin laulua äänittäessä (elleivät laulajat laula vastakkain yhteen mikkiin). Ottaa äänen molemmilta puolilta mikkiä ja jonkin verran sivuilta.

Pallo (omni) = ottaa äänen kaikkialta tasaisesti.

Esimerkkejä mikeiksi

Kondensaattorit

Slate Digital ML-1 Matte Black
https://www.thomann.de/fi/slate_digital_ml_1matte_black.htm

Audio-Technica AT2020
https://www.thomann.de/fi/audio_technica_at2020.htm

Audio-Technica AT4040
https://www.thomann.de/fi/audiotechnica_at4040.htm

Aston Microphones Origin
https://www.thomann.de/fi/aston_microphones_origin.htm

Neumann TLM 103
https://www.thomann.de/fi/neumann_tlm_103.htm

Rode NT1-A Complete Vocal Recording
https://www.thomann.de/fi/rode_nt1a_complete_vocal_recording.htm

Dynaamiset

Shure SM 7 B
https://www.thomann.de/fi/shure_sm_7b_studiomikro.htm

Shure SM58 LC
https://www.thomann.de/fi/shure_sm58.htm

Sennheiser E835
https://www.thomann.de/fi/sennheiser_e835.htm

DAW eli musiikkisofta

Nyt päästäänkin sitten aiheeseen, joka aiheuttaa tunteita ja sotaa suuntaan kuin toiseenkin. DAW on alusta mihin äänität ääntä ja rakennat sinun kappaleen. Näitä löytyy markkinoilta paljon ja jokainen softa sopii vähän eri käyttäjän tarpeisiin. Toiminnallisuuksissa on rutkasti eroja, mutta loppupeleissä vain sillä on väliä mitä sovellusta opit käyttämään, sillä oli sinulla mikä softa tahansa, saat sillä tehtyä kappaleen alusta loppuun.

Logic Pro (vain Mac)

Logic on ehkä säveltäjien ja suomalaisten tuottajien keskuudessa niitä suosituimipia. Tähän löytyy laaja tukiverkosto ja myös koulutuksia. Logic on hintaansa nähden loistava ja tekee kaikki askareet ihan ok. Hyvinä puolina nostettakoon loistavat instrumenttikirjastot ja plugarit. Käytännöstä katsoen Logic on hyvä sovellus Mac käyttäjille, joka sisältää työkalut oman musiikin tekemiseen. Osa tykkää kovasti ja toiset inhoaa. Hinta: 229€https://www.apple.com/logic-pro/

Ableton Live

Ableton on loopperiin perustuvan käyttöliittymän kautta hieman erilainen kuin muut musasovellukset. Käytännössä Ableton ei edes yritä mennä Cubasen, Pro Toolsin tai Studio Onen tontille vaan keskittyy enemmän säveltäjän työkaluihin. Tämä on ajanut musiikin tekijöitä siihen pisteeseen, että moni saattaa käyttää Abletonia sävellystyössä ja siirtyy esimerkiksi Cubasen puolelle kun kappale täytyy tuottaa loppuun. Mikä on kuitenkin tärkeintä, että Abletonin loop-pohjainen käyttöliittymä on todella HAUSKA (ja oikeasti tarkoitan tätä). Biisien hahmottelu, ideoiden kokeiluj ja oman soitannan päälle improaminen hoituu todelllaa mukavasti. Jos teet musiikkia sävellystarkoituksessa, niin voin itse henkilökohtaisesti suositella tätä. Suomen piireissä huomaa selvästi, että Ableton on alkanut ottaa asemaa käytettyjen softien joukossa.

Hinta: 79€/349€/599€
https://www.ableton.com/en/live/

Cubase

Cubase on musasovelluksien mammutti ja todellinen tehotyöasema lukuisine ominaisuuksineen. Cubase taipuu tyylilajiin kuin tyylilajiin. Se missä Ableton loistaa kappaleen säveltämisessä, Cubase painottaa ominaisuuksiaan enemmän musiikin tuotantoon ja miksaukseen. Toiminnaltaan Cubase on enemmän perinteisempi työasema ja vaikka se ei sisälläkkään Abletonin kaltaista loopperipohjaista sävellystapaa, loistaa se silti jokaisella osa-alueella. Koska olen itse Cubase käyttäjä, en voi täysin puolueettomasti käsitellä tätä aihetta, mutta en koe yhtään pahaa omatuntoa sillä, jos totean tämän olevan markkinoiden tehokkain DAW. Ei se ilmainenkaan ole, mutta tuoreimpien päivitysten myötä ominaisuuskattauksesta löytyy asioita mitä muut sovellukset eivät vain tarjoa.

Hinta: 99€/309€/559€ (+ noin 20€ lisenssidongle)
https://new.steinberg.net/cubase

FL Studio

Fl studio on pitkälle EDM-musiikin ja biitin tekijöiden suosiossa ja taipuu siihen työnkulun (engl. workflow) puolesta erinomaisesti. Abletonin tavoin FL Studio on myös vähän poikkeava muista sovelluksista ja koko käyttöliittymä on täysin eri mitä olemme tottuneet Cubasen, Logicin tai Pro Toolsin kaltaisiin toimintoihin. Se kannattaa huomioida, että FL Studiota ei varsinaisesti ole suunniteltu äänityskäyttöön (vaikka se siihen taipuukin) eli jos suunnittelet äänittäväsi paljon, niin suosittelen katsomaan muita vaihtoehtoja.

Pro Tools

Ehdottomasti ammattikäytössä suosituin ja historiansa vuoksi myös säilynyt siellä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että Pro Tools olisi paras markkinoilla oleva sovellus. Audio -ja äänitystyöskentelyssä menee samaan kategoriaan Cubasen, Studio Onen ja Logicin kanssa ja hyvä vaihtoehto näiden joukossa. Audion ja äänen editoinnissa äärimmäisen hyvä ja tehokas, vaikka ei olekaan kaikista aloittelijaystävällisin sovellus.

Hinta: Ilmainen / 32€/kk / 79€/kk
https://www.avid.com/audio-recording-software

Studio One

Yksi viime vuosien nousevia tähtiä ja kasvattaa suosiota tasaiseen tahtiin. Etenkin bändimusiikin parissa kasvattanut suosiota reilusti. Vastaava kuin Cubase, Pro Tools tai Logic.

Hinta: Ilmainen/101€/409€ tai 15€/kk
https://www.presonus.com/products/studio-one/

Reaper

Toinen nousija äänittäjien ja bändimusiikkia tekevien joukossa. Ei kaikista yksinkertaisin sovellus aloittelijalle, mutta sallii hyvin paljon muokattavuutta ja skriptien kirjoittamista.

Hinta: $60/$225
https://www.reaper.fm/

Kuulokkeet ja/tai monitorit

Tämä on osa alue, jossa pystyt käyttämään rahaa periaatteessa niin paljon kuin vain haluat. Perus periaate on pitkälle se, että kuunteluun kannattaa panostaa niin paljon kuin vain kykenet. Miksi? Koska se toimii kaikkien päätöksien pohjalla mitä teet. Tarkempi kuuntelu antaa sinulle tarkemman kuulokuvan ja pystyt arvioimaan omia päätöksiä paremmin. 

Käytännössä sinun on hankala arvoida onko jokin mikki tai plugari tai muu asia hyvä, jos et pysty kuulemaan onko muutos oikeaan suuntaan.

Monitorit (kaiuttimet)

Budjettiluokassa hyviä merkkejä ovat mm. Adam, Focal, KRK, Yamaha, Presonus

Enemmän ammattilaiskäyttöön suunnattuja monitoreja tekevät mm. Genelec, Adam, Focal, Eve Audio, Amphion.

Kaiuttimia löytyy paljon muitakin, mutta yllä olevat ovat pitkälle niitä suosituimpia. Koska kaiutinvalinta on hyvin henkilökohtainen asia, suosittelen kuuntelemaan kaiuttimet ennen ostopäätöstä.

Kuulokkeet

Kuulokkeet on hyvä olla vaikka omistaisi monitorit. Jos sinun asunto ei salli kaiuttimien kautta kuuntelua, voit tehdä musiikkia pelkkien kuulokkeidenkin varassa. Kuulokkeissa on täysin vastaava tilanne, että jos mahdollista, kuuntele ne etukäteen ennen ostoa.

Hyviä merkkejä ovat mm. Focal, Sennheiser, Adam, Audeze, Shure, Beyerdynamic.

Muut härpäkkeet

Yllä on melkein jopa ne tärkeimmät, joiden kanssa pääset alkuun. Muu pienempi tavara mitä saatat tarvita ovat vaaditut kaapelit ja mikkiteline.

Mutta hei! Mites joku tosi budjettivaihtoehto?

Jos nuo yllä mainitut vaihtoehdot ja ratkaisut tuntuvat liian arvokkailta tai sinun tarve on todellisuudessa hyvin yksinkertainen voit todellisuudessa saada musiikkia aikaiseksi pelkällä USB-mikillä ja musiikkisovelluksella. Jos pitää edelleen nipistää budjetista, niin jopa kuulokkeiden omalla mikillä saa ääntä talteen.

Se tosin kannattaa huomioida, että tämän kaltainen minimikokoonpano kuuluu jo äänitteen laadussa eli muista pitää omat tavoitteet realistisella tasolla ja ymmärrä rajoitteet :). Muista kuitenkin myös se, että musiikin teossa on tärkeintä itse tekemisen ilo ja kalusto tulee toissijaisena. Siksi halusin esitellä sinulle tämänkin vaihtoehdon. Kaikilla ei ole varaa panostaa kamalasti ohjelmistoihin ja mikkeihin.

Biisi kasassa, mutta mitä sen jälkeen?

Ensimmäisenä neuvoisin kysymään itseltäsi, että miltä se kappale kuulostaa? Tykkäätkö soundista vai vaatiiko kappale jotain lisää? Tämän kysymyksen perusteella pystyt arvioimaan, voitko lähettää sen julkaistavaksi.

Varsinaista julkaisua varten tarvitset jakelijan, johon käy esimerkiksi Distrokid.

Vaikka biisejä pystyy tehdä hyvin edullisesti ja pienellä kalustolla, voi sen lähettäminen ammattilaiselle viimeisteltäväksi olla hyvinkin järkevä teko. Ammattimainen jälkituotanto voi tehdä merkittävän eron lopputulokselle ja siihen miten yleisö ottaa kappaleen vastaan. Voit tarvittaessa olla minuun suoraan yhteydessä, niin annan näkemykseni kappaleesta. Lähetä viestiä heikki@vihersalo.fi ja käydään yhdessä läpi voisiko kappaleelle vielä tehdä jotain.

Heräsikö kysymyksiä?

Toivoisitko tähän kirjoitukseen enemmän sisältöä tai onko sinulla kysyttävää? Laita sähköpostia heikki@vihersalo.fi niin autan mielelläni!

Tehdäänkö musiikkia yhdessä?

Ota yhteyttä
Pidetään yhteyttä!
Copyright 2021 © All rights Reserved.
Käytän tällä verkkosivustolla evästeitä palvelukokemuksen parantamiseksi. Käyttämällä tätä verkkosivustoa, kävijä hyväksyy evästeiden käytön.